Medicinalindustrien forsøger at styre medierne
Af Sarah Jensen
Fagbladet Journalisten har netop udgivet en artikel, hvor befolkningen tages med bag kulisserne i journalistikkens verden og giver os et indblik i, hvorfor medierne ofte kan føle sig presset til, at føre en ukritisk agenda når det kommer til HPV-vaccinen.
Sidste år gik produktionsselskabet Eyeworks i gang med at lave et program om HPV-vaccinen, der skulle sætte kritiske spørgsmålstegn til Gardasil, vaccinen mod livmoderhalskræft. Dokumentaren var allerede solgt til TV2 og i sin sidste fase af projektet. Men programmet blev pludselig afblæst i sidste øjeblik. En usædvanlig hændelse, der gjorde, at Kristian Laursen, som havde arbejdet på projektet, forlod sin chefs kontor i chok. Chefen, Paul Anthony Sørensen, forklarer til Journalisten, at emnet var for svært at grave i. Dette er Kristian Laursen dog ikke enig i. Han mener, at researchen holdt, men at det var de kritiske øjne i medicinalindustrien og hos myndighederne, der var afgørende. At selv den mindste fejl ville kunne gøre, at de blev latterliggjort og slæbt i Pressenævnet eller retten. ”Det er jo WHO, der blåstempler den her vaccine. Du føler nærmest, at du er oppe imod hele verden”. Fagbladet Journalisten tager yderligere to interessante sager op, idet både Politiken og BT har bragt kritisk journalistik om HPV-vaccinen, men hvor den truende medicinalindustri også her har stået på spring: ”Journalisterne fortæller i dag om en industri, der overvåger deres research, sår tvivl om kilder, skræmmer andre – og i et enkelt tilfælde sender en chikanerende mail.”
Jakob Sheikh på Politiken skrev bl.a. en historie om 13-årige Simone, der oplevede alvorlige bivirkninger efter HPV-vaccinen. Han oplevede første gang noget besynderligt, da han, inden artiklen var trykt, bliver ringet op af Mads Damkjær, som er senior maket access manager hos Sanofi Pasteur MSD, der sælger HPV-vaccinen. Mads Damkjær vidste tilsyneladende, at Jakob Sheikh skulle skrive om Simone og advarede ham om pigens troværdighed og om hun kan bruges til at illustrere noget som helst.
”Advarslen vækker forbløffelse hos reporteren: »Jeg har ikke oplevet den fremgangsmåde før. Jeg har ikke før oplevet, at en partskilde sår tvivl om en erfaringskilde. Typisk holder partskilden sig til sit eget.« ” Sheikh føler sig overvåget af medicinalindustriens interesse for hans arbejde og slutter ud fra det, at de gør det fordi de ønsker at kunne styre dagsordenen. Under Jakob Sheikhs arbejde bliver han kontaktet af flere praktiserende læger, der oplyser om brochurer hvori ventende patienter oplyses om fordelen ved at lade sig vaccinere for livmoderhalskræft. Disse brochurer er skrevet af en læge, der netop bijobber hos Sanofi Pasteur MSD og dermed er betalt af medicinalfirmaet. Politiken vil gerne bringe historien, men oplever mangel på læger som vil stå frem, fordi de frygter at kritikken vil kunne ramme tilbage på dem, idet meget samarbejde foregår på tværs af hospitaler og industri. Et stykke tid efter Politikens serie følger Heidi Pedersen fra BT op på nogle historier om HPV-vaccinen. Efter et interview med Sundhedsstyrelsen bliver hun overrasket ved pludselig at blive kontaktet af LEAD Agency, som er kommunikationsbureau for Sanofi Pasteur MSD. De ved hvad hun skriver på og tilbyder at rede fakta ud. Heidi Pedersen har aldrig prøvet at blive kontaktet på den måde og er lamslået over den måde de prøver at styre hendes vinkling.
”Konsulenten omtaler konsekvent bivirkninger som »rygter« eller »myter« og redegør for, hvordan myterne stammer fra Amerikas magtfulde, men absolut usaglige anti-vaccine-lobby.” Efter at Heidis artikel bliver bragt på BT’s forside, modtager BT’s chefredaktør en chikanerende mail fra Mads Damkjær. Han kommer heri bl.a. med påstande om at artiklens nævnte forening Vaccinationsforum er en del af anti-vaccine-lobbyen og at lægen Claus Werner-Jensen, der ligeså er nævnt i artiklen, er nært forbundet med samme forening. Claus Werner-Jensen underrettes om mailen og kontakter straks Sanofi Pasteur MSD for en forklaring. Han kender på dette tidspunkt stort set ikke til foreningen Vaccinationsforum og mener ikke, at det skal gå upåtalt hen.
Heidi Pedersen har, ligesom Jakob Sheikh, oplevet, at hendes kilder er bange for at stå frem. Læger som sidder med disse alvorligt skadede piger og kan fortælle Sundhedsstyrelsen, at det sandsynligvis er vaccinens skyld. Fagbladet Journalisten har også været i kontakt med en kilde i lægemiljøet, der kan bekræfte disse påstande. Lægerne frygter for deres forhold til industrien ved at stå frem. Mads Damkjær afviser at have kontaktet Jakob Sheikh, men bekræfter, at Sundhedsstyrelsen kontaktede Sanofi Pasteur MSD om et af Heidis konkrete spørgsmål, som de ikke selv kunne svare på. På det grundlag tog han kontakt til LEAD Agency, som skulle kontakte journalisten, idet han selv var på ferie. Henrik G. Jensen, enhedschef i Sundhedsstyrelsen bekræfter forløbet, men mener dog, at det er et problem, at Sanofi Pasteur MSD udnytter henvendelsen til at påvirke Heidi Pedersen. Han mener heller ikke, at det er saglig information, når LEAD Agency affejer bivirkninger som rygter og myter.
Mads Damkjær anslår, at Sanofi Pasteur MSD har solgt 5.000 færre doser Gardasil, end de plejer, på grund af mediernes virak om vaccinen. Han laver derpå nogle beregninger om at 5 piger deraf vil kunne dø af livmoderhalskræft – nogle udregninger som journalisten Gitte Willumsen allerede har irettesat som værende meget misvisende i en kommentar til artiklen. Vi har her på siden selv haft erfaringer med medicinalindustrien, blandt andet bliver vores side løbende udsat for spammende beskeder om vores fremgangsmåde og hvor brugere under falske profiler forsøger at skjule deres IP-adresser, for ikke at spores. For det meste uden held. Også på vores Facebook side har ukendte personer med falske profiler taget debatten op med os, flere af dem skriver med et sprog der klinger af industrifolk i forklædning. Ligeledes har vi selv været i kontakt med Mads Damkjær og kan bekræfte hans mildest talt frembusende adfærd og hans ivrige interesse i at mørklægge de bivirkninger, der er ved det produkt han sælger.
Mest af alt er det skræmmende, at Sundhedsstyrelsen er så viklet ind i medicinalindustriens interesser, at styrelsen lader til at have mistet overblikket over dens formål, der er danskernes ve og vel. Det er tid til selvransagelse, ikke blot hos Sundhedsstyrelsen, men også hos politikerne – og måske er det på tide, at der skal rulle hoveder.
Læs hele den interessante artikel her:
www.journalisten.dk/journalistik-som-det-her-risikerer-i-sidste-ende-koste-liv