Vaccinationsforum skriver til Sundhedsministeren og Sundhedsudvalget
Af Vaccinationsforums bestyrelse
Vi bringer her Vaccinationsforums konklusion på rapporten “Rapport fra arbejdsgruppen om placeringen af overvågningsfunktionen vedr. vaccinekomplikationer”. Konklusionen er fremsendt til Sundhedsministeren og samtlige medlemmer af Sundhedsudvalget sammen med uddybende kommentarer til rapportens enkelte afsnit.
Konklusion
De løsningsmodeller der peges på i rapporten er ikke tilfredsstillende, idet der på en eller anden måde fortsat eksisterer et tilhørsforhold til Statens Serum Institut. Arbejdsgruppen har tilsyneladende ikke været i stand til eller haft mod til at foreslå en model, der effektivt løser det aktuelle problem.
Rapporten er i flere tilfælde selvmodsigende. Således nævnes det at en fuldstændig udskillelse af vaccinationsovervågningen kan ske uden at det får meget væsentlige administrative eller praktiske konsekvenser. Men rapporten ender alligevel med at konkludere, at en udskillelse vil være uhensigtsmæssig, selvom dette ville løse det grundliggende problem.
Ligeledes opgøres det hidtidige tidsforbrug til overvågningsfunktionen til ca. 0,2 mandeår eller ca. 2,5 mandemåneder, hvilket vi finder er meget lidt i forhold til de opgaver som vi mener overvågningsfunktionen burde løse, men samtidig argumenteres der imod en overflytning til Lægemiddelstyrelsen under henvisning til at der ikke vil være ressourcer til at løfte opgaven.
Det essentielle for den fremtidige placering af overvågningen af vaccinekomplikationer er, at overvågningen udføres af uvildigt personale i et regi, der ligeledes er helt uvildigt og på ingen måde har interesse i hverken at fremme eller indskrænke vaccination. Denne funktion kan derfor efter vores opfattelse hverken høre under Sundhedsstyrelsen eller under Statens Serum Institut.
Placeringen under Statens Serum Institut indebærer en risiko for, at instituttet som vaccineproducent kunne være tilbøjelig til at forklare nogle vaccinereaktioner som symptomer eller sygdomme, der tilfældigt optræder i tilknytning til vaccinen, og dermed overse et ukendt antal mere eller mindre alvorlige vaccinereaktioner. Med andre ord er der en risiko for at registreringen af vaccinereaktioner ikke er fuldt objektiv.
Den samme risiko vil til en vis grad eksistere ved en placering under Sundhedsstyrelsen, idet der efter vores opfattelse eksisterer en sundhedspolitisk interesse i at fremme brugen af vacciner.
Som rådgivningen har været udført til i dag, har der været en i hvert fald teoretisk risiko for, at Serum Instituttet kunne være mere tilbøjelig til at rådgive til fortsat vaccination end til et fuldstændigt stop, i de tilfælde, hvor der har været en tidligere vaccinereaktion. Det er desuden uklart, i hvor stort omfang der har været foretaget opfølgning for at afklare kvaliteten af egen rådgivning og for at afdække negative langtidsvirkninger af egne produkter.
Det kan også diskuteres om den hidtidigt publicerede information fra Statens Serum Institut vedrørende vaccinereaktioner har været tilstrækkeligt fagligt uddybet og begrundet og tilstrækkeligt i omfang. De praktiserende læger, som skal "opdage" vaccinereaktionerne må f.eks. savne danske case-stories. Overvågningen er utilstrækkelig, så længe viden om vaccinekomplikationer er et lukket område, der kun tilhører specialiserede eksperter.
Bedømt udfra den tilgængelige danske lægefaglige litteratur, får man indtryk af, at der sker en prioritering af forskningen, således at der hovedsagelig forskes i vaccinernes positive sider, befolkningens immunitet og i fremstillingen af nye vacciner. Erfaringer fra vaccinereaktioner burde give anledning til efterfølgende forskning om børns helbred og evne til indlæring. Forskning omkring helbredet over en årrække hos vaccinerede og ikke vaccinerede børn er også et emne, der kunne tages op.
Overvågningen må intensiveres, hvilket indebærer at befolkningen og den enkelte læge skal have mere information om vaccinereaktioner. Det må være muligt at lave en ensretning af meldesystemerne, således at både vaccinekomplikationer og vaccineskader er samlet i et register. Et samlet registreringssted er nødvendigt, hvis overvågningen af vaccinationsprogrammet skal kunne give tilstrækkelige erfaringer.
Betingelsen for at overvågningen kan blive effektiv må være, at varetagelsen indenfor områderne overvågning, rådgivning, information og forskning i relation til vaccinekomplikationer er så neutral og objektiv som mulig.
En intensivering og udbygning af overvågningen og informationen til læger og befolkning indebærer, at der også er politisk vilje til at bevilge de nødvendige økonomiske midler. Da overvågnings- og rådgivningsfunktionen i dag har et arbejdsmæssigt omfang på tilsammen 0,4 mandeår, bør der kunne opnås væsentlige forbedringer med relativt beskedne midler.
At opnå en effektiv og objektiv overvågning af de negative sider ved en forebyggende medicinsk behandling, der udføres på raske børn, må prioriteres højere end de praktiske og økonomiske problemer, der kan være forbundet med at få løst problemet.